Daviely Bernadina Gonzalez Foto analyse: 

Titel van de foto(serie):    

Royal Blood, MARIE-ANTOINETTE +1793, 2000   

 

1. Is het werk figuratief of abstract? Leg uit!   

Aan de hand van de titel vind ik deze foto figuratief omdat, de titel letterlijk zegt wat het betekent namelijk royal staat voor: koninklijk, vorstelijk en Marie – Antoinette  was de jongste dochter en het op één na jongste kind van keizer Frans I Stefanus van het Heilige Roomse Rijk en keizerin Maria Theresia van Oostenrijk. Haar overgrootvader van vaderszijde was hertog Filips I van Orléans. Daarmee was zij evenals haar latere echtgenoot een nakomeling van koning Lodewijk XIII van Frankrijk. Aan het hof stond ze bekend als Madame Antoine. Dus koninklijk was ze zeker wel. Verder kan je dat aan de rest van de foto’s zien door die elegante dames met die antieke jurken en die ouderwetse pruiken die alleen rijke koninklijke mensen droegen. Ze stralen koninklijkheid af. En die blood zie je in alle foto’s terug komen, bloed dat uit wonden druipt of in dit geval de foto die ik koos een afgehakte hoofd met veel bloed. Dus het is letterlijk koninklijke mensen met bloed. Een kunstwerk waarin de voorstelling herkenbaar is.   

2. Beschrijf de volgende beeldaspecten aan de hand van de foto.   

    Kleurgebruik, compositie*, licht, afmeting/kader, ruimte/omgeving   

*Bij compositie extra aandacht! Hoe maakt Erwin Olaf een spannende compositie? Probeer goed te kijken hoe hij een beeld opbouwt!   

– kleurgebruik: Hij heeft een witte/créme kleur gebruikt en ik denk dat  hij dat heeft gedaan om die wonden, en bloed echt naar voren te laten komen. Het springt eruit.   

compositie: qua compositie staan ze allemaal in het midden. Bij de foto die ik koos wou hij de gebeurtenis waarbij ze werd onthoofd echt centraal zetten. Hij heeft dat gedaan door haar lichaam maar tot de helft te presenteren en echt haar afgehakte hoofd te showen. Hij wilt die aandacht echt trekken door de foto’s niet aan de zijkant te zetten zodat je afsnijding krijgt en niet het totaal beeld krijgt. Het zijn tenslote koninklijke mensen dus zij staan altijd centraal.   

-licht: een hele zachte gloed die vanuit het achtergrond komt.   

-afmeting/kader: de afmeting is zodanig, dat je alles ziet wat je moet zien. Daarmee bedoel ik dat de achtergrond niet groter is waardoor je meer te zien krijgt van het lichaam. Precies waar hij wou dat het lichaam afgesneden werd daar is het ook gedaan.  Alles wat hij nodig vindt om te laten zien doet hij in deze afmeting. Niet groter of Kleiner.   

-ruimte/omgeving: een ruimte of omgeving die geen rol speelt bij de afbeelding. Gewoon een blanco omgeving.   

3. Wordt je aandacht getrokken naar een bepaald punt? Of is er een alles omvattende (overal)compositie? Leg uit!   

Mijn aandacht word zeker getrokken haar hoofd. Dat straat echt centraal, is het eerste waar je naar kijkt door de bloed die eruit komt, de expressie op haar gezicht, hoe ze het vasthoudt. Alles is gericht op die hoofd.   

4. Is de foto geënsceneerd of is het een beeld uit de realiteit? Leg uit!   

het is een beeld uit de realiteit omdat, Marie – Antoinett in het echt ook was onthoofd net als op de foto. Dus het is realiteit. Nadat haar haren werden afgeknipt, zodat de valbijl ongehinderd zijn werk kon doen, werd ze op 16 oktober naar de guillotine gebracht.   

5. Met welk doel is deze foto gemaakt? Denk aan: documentaire fotografie, reclame, artistieke, portret, enz.   

Het is een documentaire fotografie, hij heeft de gebeurtenis van de onthoofding van Marie- Antoinette gefotograeerd, maar dan op zijn manier. De documentaire foto geeft de werkelijkheid weer, waarbij de fotograaf tevens een uitspraak doet over die werkelijkheid. De documentaire foto kenmerkt zich door het standpunt dat de fotograaf inneemt ten aanzien van het onderwerp. Dit standpunt wordt zichtbaar door de wijze van kijken naar het onderwerp, daarbij het toepassen van cameravoering, camerahoek en -afstand, kleurgebruik (inhoudelijk), eventuele (technische) afwerking en gebruik van betekenisdragende elementen, beeldtekens en beeldtaal. De documentaire foto legt niet DE werkelijkheid vast, maar EEN werkelijkheid, namelijk die van de fotograaf. En al deze punten komen voort in deze foto.   

6. Welke achterliggende betekenis/thema/boodschap heeft deze foto?   

Leg uit wat Erwin Olaf met deze foto wil vertellen.   

Vind je dat dit hem gelukt is, m.a.w. begrijp je de foto?   

Vertelt de titel van de foto(serie) je iets over de inhoud?   

De betekenis/ thema/ boodschap van deze foto is om de onthooding van Marie- Antoinette te weergeven maar op zijn aparte, gekke manier. Onthoofding van Marie-Antionette in een nieuwe jasje.   

Het is hem zeker gelukt, ik begrijp de foto volkomen het is nie ingewikkeld je ziet duidelijk wat er aan de hand is. Een persoon die onthoofd is.   

De titel verteld zeker veel over de inhoud, als ik de titel lees Marie- Antoinette en de jaartal 1793 zie weet ik gelijk waar het over gaat. Bij geschiedenis les heb ik geleerd over de Franse Revolutie en de onthoofding van Marie- Antoinette. Dus ik kan de titel gelijk verbinden met de foto.   

7. Wat vind je van het werk van Erwin Olaf? Haal je er ideeën uit voor je eigen fotoserie? Zo ja, welke dan?

Ik het heel apart, echt uniek. Ik hou van kunstwerk die zich onderscheidt van anderen, en niet eentonig is. Zijn werk heeft heel veel diepang. Leuk om naar te kijken, heeft amusument is totaal niet saai. Mijn eigen fotoserie kan je een beetje vergelijken met  Self portrait – 50 years old. Ik wil veranderingen laten zien. En in deze foto serie zie je die meneer die vernaderd van jong naar oud. Mijn foto serie heeft te maken met verandering maar dan niet qua leeftijd en ouderdom.

Advertenties